Työnhakijan lähettämä CV kertoo rekrytoijalle usein ainoastaan mitä henkilö on tehnyt - ei sitä mitä hän oikeasti osaa, mikä häntä motivoi ja mitä tähän mennessä
kertynyt asiantuntijuus mahdollistaa. Näillä lienee kuitenkin isompi merkitys
hakuprosessissa. Me täällä Studentworkilla haluamme löytää jokaisen oman, yksilöllisen asiantuntijuuden. Muun muassa siksi haastattelussa raaputamme
CV:tä pintaa syvemmälle, ja haastamme hakijaa linkittämään CV:nsä kohti
tulevaisuutta sekä erityisesti käsillä olevaa työtehtävää kohtaan. Haastattelussa rekrytoijan kysymyksillään hakema tieto ei siis ole halua toistaa CV:n tietoja, vaan löytää hakijan yksilöllinen ja
tämänhetkinen asiantuntijuus.
Asiantuntijuuden
käsite on laaja. Sitä käytetäänkin paljon erilaisissa yhteyksissä - jopa inflaatioon asti.
Tässä kirjoituksessa sillä kuitenkin viitataan kokonaisuuteen, jossa yhdistyvät paitsi
osaaminen ja kokemus, myös motivaatio, kiinnostus, työpersoona, asenne sekä tavoitteet. Mikä sitten erottaa hyvän asiantuntijan? Onko se koulutus,
sisältöosaaminen, innovoidut ratkaisut aikaisemmissa tehtävissä ja niiden laatu? Vai kenties työpersoona,
tapa toimia, tavoitehakuisuus, motivaatio tms.?
Asiantuntijuuden käsite
liitetään usein tietoon ja osaamiseen, mutta staattisen tiedon omaamisen
lisäksi melkeinpä tärkeämpää on sen soveltaminen käytännön työhön. Monen
työtehtävän tärkeät sisällöt liittyvät yhä useammin siihen, miten hyvin (ratkaisuihin ja
kokemuksiin perustuva, ns.hiljainen) tieto ja osaaminen liikkuvat ihmisten
välillä. Voitaisiin myös kysyä, onko se jopa tärkeintä useimmissa työtehtävissä?
Usein
tulee esimerkiksi esille, että henkilöstön tyytymättömyys erilaisissa
kyselyissä liittyy tavalla tai toisella tiedon liikkumiseen organisaation sisällä. Asiantuntijuutta
voisi siten tästä näkökulmasta tarkastella ennen kaikkea toimintana arjen
tilanteissa. Millä välineillä, ajatusmalleilla sekä tiedoilla yksilö on
toiminut aiemmissa työtehtävissään, ja ovatko nämä
toimineet? Juuri tästä on kyse, kun haastattelussa asiantuntijuutta raaputetaan
esiin pinnan alta. Rekrytoija on usein kiinnostuneempi todellisten tilanteiden
ratkaisuista, esimerkeistä sekä niiden mukanaan tuomista vahvuuksista, kuin hienoista
adjektiiveista, joita on vaikea palauttaa konkreettiseen toimintaan.
Asiantuntijuutta voidaan mielestäni tarkastella kahdelta
suunnalta: sekä tehtävänä että roolina.
Puhtaasti erilaisten yksittäisten tehtävien suorittamiseksi on asiantuntijalla
oltava tietoa esimerkiksi koulutuksen kautta. Toisaalta asiantuntijuutta voidaan tarkastella myös roolina. Roolin kautta tarkastellaan niitä haasteita, joita
yksilön tarvitsee ratkaista arkipäivässä tietojensa avulla: päätöksenteko,
valinnat, vakuuttaminen ja vaikuttaminen muihin ovat muun muassa tällaisia haasteita. Mitä
korkeammalle organisaatiossa mennään työtehtävissä, sitä enemmän
painottuvat roolikeskeiset tehtävät (esimerkiksi johtotehtävissä).
Näin myös rekrytoinnissa pelkkä kokemukseen tuijottaminen voi johtaa sivuaskeliin, sillä
todellisuudessa henkilön työpersoonalla, asenteella, motivaatiolla ja
oppimisvalmiuksilla on vähintään yhtä suuri merkitys työtehtävässä onnistumiselle. Asiantuntijuus on siten kaikkea muuta kuin
staattinen tila. Tämänhetkisen asiantuntijuuden esiintuominen haastattelussa
antaa pohjan meille Studentworkin rekrytoijille olla hakijoidemme kumppanina ja linkkinä
kohti sitä tavoitteena olevaa työtehtävää. Tämä on ennen kaikkea meidän työtämme Studentworkilla.
Asiantuntijuuden syviin vesiin upposi tänä torstaina,
Marjut Liias, rekrytoija, Studentwork Turku
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!